«Kristalezko begi bat: icono de la literatura actual»
El cristal es un material fragil. Fragil es también, la mujer que se nos muestra en el libro. Casi de cristal:
“Berrogeita zortzi urte ditut, eta jendemodu gehienak bezala, hainbat galerari aurre egin behar izan diot. Horregatik ekin diot testu hau idazteari. Uste dut lehen pertsonan emateak eragotzi egingo diola denborari nire memoria guztiz jatea. Neuretzat idazten ari naiz, beraz, baina zeuretzat ere bai akaso, akaso zeu ere bazarelako maitasunak jo eta egundo akabatu ez duen norbait”
Así se nos presenta a la protagonista. Precisamente, 48 años tenía Miren Agur Meabe en la época en la que se sitúa esta narración (septiembre de 2011), y también podemos reconocer su figura tras otros fragmentos del libro: a la protagonista le extirparon el ojo izquierdo, vive entre Lekeitio y Bilbao, nació el 7 de octubre… Aunque sería un error clasificar esta obra dentro de la pura auto-ficción:
“Abiapuntu esperientzia errealak izan arren, kontakizuna itxuratu eta moldatu egin da, zati batzuk asmatu, simulatu… Gakoa ez da errealitatearekiko leialtasuna, baizik eta errealitatearen mimesia. Laburrean esateko, pertsonaia ni naiz, baina ez naiz beti ni, eta ez dauka, edo nire naizenean, nire antza estiloan jokatzen du”
La autora usa el género de la auto-imitación para clasificar el libro. Cree que este término es más correcto que la auto-ficción. En todo caso, la protagonista es, y a su vez no es la propia Miren Agur Meabe:
“Baliteke idazki honi eguneroko intimo baten kutsua hartzea. Horrek baditu bere arriskuak, eta izango ditu bere ondorioak. Ezen eta bihurtu pertsonaia ere naiz orriotan, ezinbestean: ni neu izanik, ez naiz neu erabat (nahita edo nahi gabe). Horra hor autoimitazioaren mugak eta onurak”
Katixa Agirre, entre tanto, clasificó la obra dentro del género life writing:
“Life writinga genero zabala da, eskuarki, norberaren bizitza gunetzat hartuta idazten den edozer gauza bil dezakeena: autobiografiak, memoriak, saiakera pertsonala, egunerokoak, testimonioak, gutunak, bidaia-liburuak, blogak…”
Más a delante en el mismo artículo:
“Hau guztia gogora ekarri dut nire eskuetan euskal letretan life writingari estatus berri bat emango dion liburua jausi delako. Ez da lehenengoa, baina bai inportanteena. Mugarri bat. Izana baduenez, izena ere jarri beharko genioke genero edo korronte berri honi, ezer baino lehen: bizidazketa?”
De echo, en el mismo camino que Miren Agur Meabe, a comienzos del siglo XXI aumentó este género-literario dentro de las letras vascas (que cada uno elija cómo llamarlo auto-ficción, vivencias, auto-imitación). Tenemos muestras de este género, por ejemplo en: Bilbao-New York- Bilbao (Kirmen Uribe, 2008), Mea culpa (Uxue Apaolaza, 2011), Beltzuria (Ixiar Rozas, 2014), Erraiak (Danele Sarriugarte, 2014).
Si nos fijamos en la lista anterior nos damos cuenta de que muchas mujeres han escrito usando esa forma. Y, esa ha sido precisamente , uno de los fenómenos más importantes en los últimos tiempos en la literatura vasca. La feminización de la literatura. En palabras de Joseba Sarrionandia:
“XXI. mendearen hasieran, emakumeak heldu dira, barbaroak, Miren Agur Meabe eta Eider Rodriguez, Uxue Alberdi eta Alaine Agirre, bueno, esan ditzakedanak baino gehiago dira, barbaroak tropelean etortzen direlako. Lotsarik gabe aldatu dituzte gaiak, gizonezko idazleek armairuan gordetzen genituen intimitateak aireratuz”
En el libro Kristalezko begi bat se da a conocer la conciencia de ser mujer y de la complicidad entre mujeres. Sin ir más lejos, en la propia dedicatoria: «Nire neska lagunei». Con este libro la autora dio el salto a la profesioanlización:
“Aurki dator urtebete lanean kontua eskatu nuela. Ez zen nire tokia engoitik. Egun osoko idazlea naiz estrainekoz. Enkarguzko lanak zertuz ateratzen dut bizibidea”
Un paso significativo sin duda, ya que hasta entonces pocos eran los autores y las autoras (todos o en su mayoría hombres) que vivían de la escritura en Euskal Herria. Como dice el crítico Ibon Egaña:
“Beharbada ez da gehiegikeria esatea Bernardo Atxagarekin euskal idazlea jaio bazen (elipsiz, gizona zena), figura gisa, hogeita bost urte beranduago, Miren Agur Meaberekin euskal emakume idazlea jaio zela”
Se tome o no se tome como la primera escritora vasca, Miren Agur Meabe es un icono del cambio: un icono en la época en la que destacaba la auto-ficción (o auto-imitación, si se prefiere) y de la generación en la que la mujer escritora adquirió protagonismo. Y no tenemos mejor prueba de ello que Kristalezko begi bat.
Para finalizar: el año pasado con la obra Martutene le hicimos una declaración a la literatura vasca de la generación de oro. Justamente a la Generación actual.